مهندسی عمران

وبلاگی با مطالب متفاوت

مهندسی عمران

وبلاگی با مطالب متفاوت

ساخت بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه

ساخت بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه

بزرگترین پل زیر قوسی خاورمیانه برای وصل محور قدیمی ایذه شهرکرد در شرکت ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شد...

با زیر آب رفتن مسیر اصلی شهرکرد ایذه، اکنون مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خوزستان 2 ساعت طولانی تر شده که این پل آن را تسهیل و کوتاه می کند. مدیر طرح پل کارون 4 شرکت ماشین سازی اراک گفت: قرارداد طراحی و ساخت این پل با دهانه 300 متر، تیر 89 به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ارزش300 میلیارد ریال نهایی شد. همه مراحل طراحی و اجرای زیرسازه ، روسازه و نصب آن را متخصصان ماشین سازی اراک انجام می دهند.
احمد ساریخانی با اشاره به اینکه پیش مونتاژ این پروژه در محوطه ماشین سازی اراک انجام شده افزود: این پل برای نصب روی رودخانه اروند و دریاچه سد کارون 4 در استان کهکیلویه و بویراحمد ساخته می شود. به سبب حجم آب سد کارون 4 محور قدیمی ایذه شهرکرد زیر آب رفته و این پل ارتباط این دو شهر را برقرار می کند. این پیش مونتاژ پس از عیب یابی و آزمایش نهایی از هم جدا و قطعات آن برای نصب نهایی به محل حمل می شود.
مدیر طرح پل کارون 4 شرکت ماشین سازی اراک گفت: این پل با380 متر طول، 11 متر عرض 250 متر ارتفاع از کف دره و 72 متر از سطح دریاچه، 3 هزار و 750 تن وزن با 2 پیاده رو و مسیر تردد خودور است. سرپرست کنترل و کیفیت ماشین سازی اراک هم گفت: قوس این پل حدود 60 متر است و با توجه به زیرآب رفتن شریان ترددی محور ایذه شهرکرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام است.
مهندس صالح فرد افزود : 200 نفر در مراحل سیویل ( ساختمان )، ساخت و نصب این پل در ماشین سازی اراک مشارکت داشته اند و تاکنون در بخش مهندسی و طراحی ، 100 درصد، کل طرح 60درصد و ساخت سازه های فلزی آن 95 درصد پیشرفت داشته است. صالح فرد گفت: با ساخت این پل در ماشین سازی اراک از خروج مقدار زیادی ارز، حدود 4 برابر مبلغ قرار داد از کشور جلوگیری شده است.
شرکت ماشین سازی اراک پیش از این در سال 83 با ساخت پل زیرقوسی کارون 3 در خاورمیانه رکورد دار بوده که البته این پل هم رکورد جدیدی در پل سازی است. این شرکت از واحدهای صنعتی مادر تخصصی ایران در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع مخازن تحت فشار، بالابرها، واگن معادن، پل های فلزی، نوار نقاله، مبدل های حرارتی و دیگ های بخار است. سرپرست کنترل و کیفیت ماشین سازی اراک بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله را از ویژگی های خاص پل نسبت به پل کارون 3 عنوان کرد.
با توجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون 4 در40 کیلومتری گسل ناقان قرار دارد، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صالح فرد افزود: یک متر از این پل 3 تن وزن را تحمل می کند و تردد کامیون 45 تن ، تانکر70 تن و تریلر تانکر90 تن بر روی آن امکان پذیر است.

 منبع : شاسا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد