مهندسی عمران

وبلاگی با مطالب متفاوت

مهندسی عمران

وبلاگی با مطالب متفاوت

۱۰شغلی که در آینه طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد

دراین مقاله شما را با 10 شغلی آشنا می کنیم که کارشناسان معتقدند بین 1 تا 2 دهه آینده طرفداران زیادی پیدا خواهند کرد و شاید بهترباشد پدرها ومادرها این 10 مورد را هم به لیست مورد علاقه شان اضافه کنند!


 

ادامه مطلب ...

علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنی

علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنی

علل فرسودگی وتخریب سازه های بتنی از آن جا که خوردگی یک پدیدة مخرب در ساختمان می باشد در جوامع امروز بیش از پیش مورد توجه مهندسین و طراحان می باشد.

ادامه مطلب ...

مواد افزودنی بتن

مواد افزودنی بتن

مقدمه

مواد اصلی تشکیل دهنده بتن عبارت‌اند از سیمان، آب و مصالح سنگی، به طور کلی هر ماده دیگری که غیر از مواد اصلی به بتن (یا ملات یا دوغاب) در ضمن ساخت افزوده شود، ماده افزودنی نامیده می‌شود. مواد افزودنی معمولاً به صورت گرد یا مایع هستند و یک یا چند ویژگی بتن را تغییر داده، برخی از آنها را اصلاح می‌کنند و بعضاً ممکن است سبب اختلال و بروز عیب در پاره‌ای از ویژگیهای مطلوب بتن شوند.

ادامه مطلب ...

عرضه عایق کامپوزیتی با کاربردهای صنعتی و خانگی

 عرضه عایق کامپوزیتی با کاربردهای صنعتی و خانگی

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای پروژه تحقیقاتی نوعی عایق کامپوزیتی عرضه کردند که در بخشهای صنعتی و خانگی کاربرد دارد...

به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب عابدی - مجری طرح در این باره گفت: عایق کامپوزیتی پلی راک، عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی و دارای استحکام فشاری و کششی بالا است که برای جلوگیری از اتلاف انرژی و سوخت در دیوارها و سقف به کار می رود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مصرف سوخت و انرژی در کشور منطقی نیست و در مقایسه با کشورهای دیگر فاصله زیادی وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به رشد فزاینده جمعیت جهان و محدودیت منابع انرژی شناخته شده مصرف بهینه انرژی از مسائل مهم صنعت ساختمان و پتروشیمی به شمار می رود از این رو برآن شدیم تا با ساخت عایق چند منظوره راهکار مناسبی برای کاهش مصرف انرژی ارائه دهیم.
عابدی با تاکید بر اینکه با به کارگیری این تکنولوژی کارآمد در صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی پیشرفته، می توان به شکل قابل توجهی در این هزینه ها صرفه جویی کرد، یاداور شد: در این پروژه موفق به تولید عایق های پلی راک شدیم که از مزایایی چون مقاومت حرارتی و صوتی و رطوبت بالا، استحکام مقاومتی و ویژه و وزن مخصوص کم برخوردار است.
این محقق یاداور شد: نتایج به دست آمده از تست های استحکام کششی، ضریب حرارتی (آتش) و صوتی (اکوستیک)، فشار و تست رطوبت بسیار قابل توجه است.
مجری طرح به کاربردهای این عایق اشاره و خاطرنشان کرد: با رشد صنایع پتروشیمی و ساختمانی در کشور، این نوع عایقها می تواند کاربرد‌های متنوعی در بخشهای صنعتی و خانگی داشته باشد.
  منبع : خبرگزاری مهر

مشخصات آزادراه تهران شمال اعلام شد

 مشخصات آزادراه تهران شمال اعلام شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و فروش 500 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی برای تکمیل آزاد‌راه تهران شمال در سال جاری خبر داد و گفت: قطعه سه این آزاد‌راه به دست کنسرسیوم ایرانی سپرده می‌شود...

حمد صادقی در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی احداث قطعات آزاد‌راه تهران شمال، اظهار داشت: در چهار منطقه آزاد‌راه تهران شمال حداقل دو هزار و 200 میلیارد تومان نیاز داریم تا عملیات اجرایی به اتمام برسد. وی با بیان اینکه ‌قطعه چهار این آزاد‌راه ‌از کمربندی چالوس تا مرزن‌آباد ادامه دارد، گفت: هم اکنون پیمانکار ایرانی این قطعه در حال آسفالت لایه‌ها‌ی جاده است و قطعاً این قطعه 20 کیلومتری تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: قطعه اول این آزاد‌راه ‌که از تهران شروع می‌شود و تا شهرستانک ادامه دارد، دارای طول 32 کیلومتری است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: عملیات اجرایی قطعه یک که توسط شرکت چینی در حال ساخت است، تا پایان سال 1391 ‌به پایان می‌رسد. صادقی با اشاره به اینکه قطعات دو و سه این آزاد‌راه ‌حدود 68 کیلومتر است، اضافه کرد: در قطعه دو حفاری تونل البرز در حال انجام است و در قطعه سه این ازاد‌راه نیز هنوز هیچ‌گونه عملیاتی انجام نشده است.
* واگذاری قطعه سه آزاد‌راه تهران - شمال به کنسرسیوم ایرانی
معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه عملیات اجرایی قطعه دو این آزاد‌راه توسط ‌بنیاد جانبازان در حال انجام است، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم در قطعه سه طی توافق با بنیاد جانبازان،‌ ‌کنسرسیومی ایران وارد شود و عملیات اجرایی را آغاز کند تا بدین ترتیب همزمان با قطعات چهار و یک، در دو قطعه دو و سه تا پایان سال 1391، بخش عمده‌ای از عملیات انجام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه ‌تونل البرز در قطعه دو توسط بنیاد جانبازان در حال ساخت است، در مورد احتمال کنار گذاشتن بنیاد جانبازان از این پروژه، گفت: طبق قانون نمی‌توان شریک اجرای پروژه را کنار گذاشت و در صورت امکان هم اجرای این امر بسیار زمان‌بر است. معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال ایجاد فضای جدیدی با بنیاد جانبازان هستیم تا آنها فعال‌تر شوند و تأمین منابع مالی صورت گیرد تا بدین ترتیب پروژه با سرعت بیشتری پیش رود.
* انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل آزاد‌راه تهران-شمال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای ساخت قطعه سه این آزاد‌راه حدود 700 الی 800 میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: ‌قطعه دو این آزاد‌راه نیز برای تکمیل به 400 میلیارد تومان نیاز دارد. صادقی ضمن بیان اینکه مشارکت در این پروژه به صورت 50 درصد وزارت راه و 50 درصد بنیاد جانبازان است، گفت: یک هزار میلیارد تومان از 2200 میلیارد تومان هزینه ساخت باید توسط وزارت راه و ترابری تأمین شود.
معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد: در سال جاری در ردیف دولتی هیچ مبلغ و منابعی برای تکمیل آزاد‌راه تهران شمال در نظر گرفته نشده است اما به دنبال آن هستیم که ‌مبلغ 500 میلیارد تومان از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی و 500 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق مشارکت تأمین کنیم که احتمالاً این یک هزار میلیارد تومان درسال جاری تأمین می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه با تایید معاونت راهبردی ریاست جمهوری ‌اوراق مذکور منتشر می‌شود، اضافه کرد: این امر تازه مصوب شده‌ و قانون آن هنوز ابلاغ نشده است؛ به محض آنکه قانون بودجه ابلاغ شود، وزارت راه وترابری پی گیری می‌کند به عنوان ارگان اول اجازه انتشار این اوراق را کسب کند. پروژه آزادراه تهران شمال به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى در حال اجرا است. مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران شمال در سال 53 آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.
‌ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال 73 به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده است، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است. این آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت. بنابراین گزارش مسیر این آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 850 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. (اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است، موجب می‌شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.
از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌طول 6 هزار و 300 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود. طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند (در فرازهای تند 3 خط) است.
حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4 هزار و 850 متر و 6 هزار و 350 متر (در هر باند) است. تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت جمعا " 97 دستگاه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر است.
* مشخصات قطعه یک آزاد‌راه
قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد. اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.
* مشخصات قطعه دو آزاد‌راه
این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود.
* مشخصات قطعه سه آزاد‌راه
این مسیر حد‌فاصل پل زنگوله سه راهى دشت نظیر به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ ‌طول مسیر‌ حدود 46 کیلومتر و دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.
* مشخصات قطعه چهار آزاد‌راه
این مسیر حدفاصل سه راهى دشت نظیر چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ طول مسیر حدود 20 کیلومتر و دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.